miercuri, 30 ianuarie 2008

Cele trei "site" ale lui Socrate


Odată, a venit un om în grabă la Socrate, zicându-i:
- Ascultă, Socrate, trebuie sa-ţi spun că prietenul tău...
- Stai, l-a întrerupt inţeleptul. Ai trecut prin cele trei site ceea ce vrei să-mi spui?
- Trei site? a întrebat celălalt plin de uimire.
- Da, dragul meu; trei site! Să vedem dacă ceea ce vrei să-mi istoriseşti poate să treacă prin cele trei site. Prima este sita adevărului. Ai verificat dacă tot ceea ce vrei să-mi istoriseşti este adevărat?
- Nu, am auzit şi eu povestindu-se şi...
- Aha! Precis însă că ai folosit-o pe cea de-a doua sită. Ceea ce vrei să-mi relatezi, dacă nu este adevărat, măcar este un lucru bun?
Celălalt răspunde ezitând:
- Nu; dimpotrivă...
- Atunci, l-a întrerupt din nou înţeleptul, hai să încercăm a treia sită. Ceea ce vrei să-mi comunici este un lucru necesar?
- Nu tocmai.
- Atunci, zămbi Socrate, dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici adevărat, nici bun şi nici necesar, las-o baltă şi nu mă mai împovăra şi pe mine.

Niciun comentariu: